Sept. 25, 2011

Sedan jag skrev sist har vi haft en föreläsning med Tarja Karlsson Häikiö där hon pratade om vikten av att hjälpa barnen att utveckla en visuell kompetens genom estetiska läropresesser och sinnesupplevelser. Hon berättade om hur man i Reggio Emilias förskolor ser barnet,människan,subjektet som en helhet vilket innebär att man arbetar med motsättningar som hjärna-kropp, fantasi-minne, ord och bild. Jag tänker att motsättningarna blir förutsättningar för att få syn på det som är "det andra". Arbetar jag med fantasi i atelien kan jag upptäcka vad som inte är fantasi, vad som är verkligt, vad som är mitt minnet.

Vidare pratade Tarja om hur man i förskolorna i Reggio Emilia arbetar med en vidgad syn på kunskapsbegreppet och språkbegreppet med hjälp av "de hundra språken" där varje material har ett eget språk, eller som Christina Braxell säger; ett eget ABC. För mig som arbetar med de yngsta barnen tänker jag att min roll som atelierista från början kommer att bli att introducera material, erbjuda sinnersupplevelser som blir erfarenheter av materialet för barnen.

Arbetet i atelien har känts oerhört utmanande för mig då det har känts som att arbetet i atelien behövt vara så stort, att allt ska hända på en gång. Men efter att ha läst Christina Braxells bok tänker jag nu istället att jag kan börja i det lilla och att det är nödvändigt att introducera material så att barnen får en fördjupad förståelse för hur materialet kan användas, förstår just det materialets ABC och att jag därifrån kan gå vidare och introducera nya material och utmana och utveckla barnens kunskaper med utgångspunkt från det tidigare materialet.

Under sin föreläsning pratade Tarja om att atelieristans roll är att stötta barnens läroprocesser genom estetiken. Atelieristan ska hjälpa barnen att utveckla kunskaper i konkret och abstrakt seende, tyst kunskap och formulerad kunskap och procedurell kunskap, där barnen vet hur man gör någonting, och även deklarativ kunskap, där barnen förstår vad de gör och varför. Detta ser jag som en av ateliersitans utmaningar för det innebär att man behöver se vart individen, barnet, befinner sig och finna sätt att utmana och stötta barnet i estetiska läroprocesser som möjliggör och skapar förutsättningar för individen att införskaffa sig ytterligare kunskaper.   

Onsdag

Photobucket

Dag 1

Nu har jag varit på min första lektion på atelieristautbildningen där vi arbetade med att ta fram bloggar. Känns som en spännande kurs!


RSS 2.0