Att lära känna färg med händerna


Vi målar med röd fingerfärg. Ett papper är klätt över ett bord, stolarna är borttagna så att barnen lättare ska kunna röra sig runt bordet och samspela med varandra. Barnen är i 2-års åldern och har själva valt att arbeta inne i ateljén.



Jag kan börja lite försiktigt med ett finger och kanske vill jag titta på kompisarna när de målar först innan jag själv prövar...







...sedan kan jag använda hela handen och verkligen känna färgen och rörelsen.




Vid ett annat tillfälle går vi över till gul färg för att undersöka vad som händer om man blandar rött och gult. Barnen använder olika tekniker...



Kanske vill jag fortsätta måla med händerna, kanske vill jag måla streck på en rad eller kanske "snurra runt" med färgen och blanda den till en ny färg!




Jag (pedagog) tillförde ytterligare material för att erbjuda en variation, fortfarande i färgerna rött och gult.



Här kan jag prova att fästa materialet i färgen eller bara studera materialet i sig. Men fjädrarna fastnar ju på mina händer!


Vi arbetar just nu med grundfärgerna inne i vår ateljé och även i vår torr-ateljé inne på hemvisten. I torr-ateljén har vi nu framme röda och gula vaxkritor, röda och gula pastellkritor och röda, gula och vita papper för at de barn som inte väljer att arbeta i ateljén ändå ska kunna ta del av det som vi arbetar med inne i ateljén. Syftet är att börja från grunden och bekanta sig med och få en förståelse av material och färger. Kanske tänker inte barnen nödvändigtvis att röd färg plus gul färg blir orange färg, men de kan kanske få en förståelse av att om man blandar en färg med en annan så kommer det någonting nytt ur det, en helt annan färg. Vi vill ge barnen möjlighet att bygga upp den katalog av materialförståelse som Christina Bexel skriver om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0