Sokratiska samtal & pedagogisk miljö

För ett tag sedan var vi på en fotoutställning där vi sedan i mindre grupper använde oss av sokratiska samtal. Det gick ut på att man i förväg skulle bestämma fokus för diskussionen och hur diskussionen skulle gå till. Vi bestämde att alla skulle få komma till tals och att vi inte skulle avbryta varandra. Jag upplevde inte övningen som så mycket annorlunda mot hur diskussioner går till på min arbetsplats, även om vi aldrig kallat det sokratiska samtal. Jag tycker att det är en demokratisk samtalsform som fungerar bra på en arbetsplats då man är många och alla ska känna sig delaktiga.

Vi har också haft en föreläsning med Mia om pedagogisk miljö. Den pedagogiska miljön är oerhört viktig på min arbetsplats. Vi diskuterar ofta hur miljön fungerar som den tredje pedagogen och som följd får vi ofta omforma miljön. Det är både roligt och krävande. Jag tyckte det var intressant att höra hur man tänkte kring pedagogisk miljö på andra förskolor och hur man utvecklade den. Framförallt funderar ju nu över hur vår miljö kan synliggöra, utveckla och inspirera till det projektarbete vi precis påbörjat; "Vi möts i ljud"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0