Konstprojekt med barn

Hur kan ett konstprojekt med barn se ut?

Jag tänker att allt barnen skapar på något vis är konst. de gör det oftast så ohämmat och deras tankar flödar in i varannat, så som jag tänker mig att en konstnär arbetar. Vad var det Picasso sa; det tog mig ett helt liv att lära mig måla som ett barn.

Jag tror att man skulle kunna lägga upp ett inriktat konstprojekt med barn på olika sätt. Med de äldra barnen kanske det är intressant att se barnens intresse kring människor, andra länder etc. och från det bygga vidare genom att introducera konstnärer occh deras verk. Med de yngre barnen kanske man kunde utgå från färger, textrurer, känsel, lukt, när man går in i ett sådant projekt.

Det viktigaste tänker jag är att vi  alltid utgår från barnens intressen och inte planerar för mycket i förväg, eller att vi i alla fall alltid är beredda att vara flexibla i vårt planerande kring projekt och aktiviteter. För vem är förskolan till för?!

Barnen, jag och mina kollegor arbetar just nu med ett projektarbete om ljud, då vi efter observationer och genom att dokumentera upptäckt att barnen utforskar ljud på olika sätt i olika aktiviteter. Ljudet har därför blivit en central del i vårt skapande i ateljén. Skapande av ljud, konst av ljud och konstiga ljud. Vi har gjort skapelser i bubbelplast, målat med hela kroppen, arbetar med lera, frigolit, folie, plast, cellofanpaper, silkespapper - ja bara vår fantasi sätter gränser! Och visst är barnen konstnärer!

Kommentarer
Postat av: Lotta Toveby

Mycket klokt! För vem är förskolan till för? Kanske håller vi just nu på att flytta fokus från omsorg till pedagogisk verksamhet?

Kram

2012-05-18 @ 19:21:12
URL: http://atelje-Lotta

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0