Studiebesök på Nova - spår av barns kreativa uttryck



Alltid spännande att besöka andra förskolor, sa andra sätt att tänka, verka, vara!

Under vårt besök på förskolan Nova fick vi i uppgift att hitta barns kreativa uttryck i varksamheten, deras spår som de lämnar efter sig. I de olika ateljéerna fanns många spår efter kreativa hjärnor. Men jag reflekterade här över att många av dessa spår verkade vara lämnade av olika individer och inte av gruppen, inte skapade i ett samspel. Jag såg individens kreativa processer och skapandelust men vart är kollektivet? Jag tror att kreativitet och fantasi går hand i hand och att fantasin kommer ut våra erfarenheter. Då tänker jag också att vi borde fantisera och "kreativitera" bättre tillsammans än ensamma. Men visst kan det finnas en vinning i att möte enskilda individer i deras skapande proocess också för att upptäcka deras intressen, deras utmaningsnivå, deras "själv" men kanske upplevde jag att det var för mycket fokus på individen och för lite på kollektivet och samspelet.

I den övriga verksamheten såg jag lite spår av barnen, kanske hade barnen städat undan deras "spår". Det är ju ett dilemma i förskolans värld det där med vilka spår som ska vara kvar och vilka som ska städas bort. Färg på golvet - helst bort, men konstruktioner - kvar. Hur ska barnen förstå skillnaden och vart sätter vi gränsen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0